Celem konkursu jest wspieranie innowacyjnych i oryginalnych pomysłów związanych z nawigacją satelitarną, a w szczególności z systemami Galileo i EGNOS. Każda z takich koncepcji powinna być związana z jedną z 27 kategorii tematycznych lub regionalnych, przy czym uczestnik nie musi pochodzić ani mieszkać w regionie, dla którego chce rozwinąć swój pomysł.
W tym roku po raz pierwszy pojawiła się edycja polska wspierana przez Astri Polska. Tę spółkę typu joint venture we wrześniu 2010 roku założyli Centrum Badań Kosmicznych PAN i firma Astrium. Zwycięzca polskiej edycji weźmie udział w trzymiesięcznym szkoleniu w Astri Polska, w trakcie którego będzie mógł rozwinąć swój pomysł wspólnie z ekspertami tej firmy. Wartość nagrody szacowana jest na 8,5 tys. euro, a łączna pula nagród w ESNC wynosi w tym roku aż 1 mln euro. Zwycięzcy konkursu zostaną ogłoszeni 25 października w Monachium.
W zeszłym roku do konkursu zgłoszono ponad 400 pomysłów z 40 krajów. Zwycięzcą okazała się kalifornijska firma MVS-California, którą nagrodzono za system True3D wyświetlający informacje nawigacyjne na przedniej szybkie samochodu, tak aby nie przeszkadzały one kierowcy w prowadzeniu pojazdu. W części organizowanej przez władze niemieckiej Bawarii zwyciężyła natomiast aplikacja Yeti opracowana przez studentów Politechniki Poznańskiej i Turyńskiej Macieja Piotrowskiego i Michała Wojtysiaka. Z jednej strony wyposażono ją w narzędzia treningowe i rozrywkowe, mające urozmaicać jazdę na nartach czy snowboardzie. Z drugiej umożliwia ona np. automatyczne wzywanie pomocy w razie wypadku, nawet bez dostępu do sieci GSM.
Szczegóły