1. W cyfrowej transformacji chodzi bardziej o samą transformację
– Obecnie jesteśmy świadkami transformacji działania przedsiębiorstw, której przejawem są m.in. cyfryzacja, ale także strategia omnichannel [wielokanałowej sprzedaży – red.]. Elementem tych zmian jest przede wszystkim umiejętność użycia i przełożenia danych o otoczeniu biznesowym czy klientach na zyski sieci handlowych – przekonuje Alessandro Beda z PwC. Różnice te są szczególnie widoczne, jeśli porównamy firmy działające off-line z tymi działającymi w modelu e-commerce. Sukces fizycznych punktów sprzedaży dotychczasowych gigantów działających głównie on-line bazuje na zrozumieniu potrzeb swoich klientów (dzięki zbieranych na ich temat informacjom). Skupiając się na tradycyjnych sposobach zarabiania pieniędzy (sprzedaż, marże, wynajem, opłaty serwisowe), firmy nie dostrzegają wartości w danych, które gromadzą lub mogą gromadzić. Profilowanie grup docelowych, zrozumienie potrzeb oraz tego, jak ich wymagania wpływają na ich biznes, pozwala dopasować strategie marketingowe i sprzedażowe. Daje to możliwość kierowania odpowiedniego produktu do odpowiednich osób w określonym miejscu i czasie, wpływając na poprawę poziomu customer experience i konwersji.
2. Dane to nowy olej napędowy
– Parafrazując słowa Davida Buckingham'a, dane to nowe paliwo dla przedsiębiorstw. Jednak aby skutecznie z niego korzystać, firmy muszą wiedzieć, gdzie je znaleźć, jak je przefiltrować i użyć (rozpowszechnić wewnątrz organizacji), aby finalnie przełożyć płynącą z nich wiedzę na zyski – mówi Weronika Kuna, menadżer rynku biznesowego w Esri Polska odpowiedzialna za organizację Business Summit. Systemy GIS porządkują i wizualizują dane, dzięki czemu możemy je lepiej zrozumieć i na ich podstawie podejmować bardziej trafne i szybsze decyzje. Po wyświetleniu informacji na mapie dostrzegamy zależności zanim jeszcze rozpoczniemy ich głębszą analizę. Mapa daje także możliwość połączenia danych z różnych źródeł w postaci kolejnych warstw i pokazuje wnioski w postaci interaktywnych raportów.
Eksperci uczestniczący w Business Summit wskazali kilka najważniejszych źródeł, z których warto korzystać przy okazji planowania inwestycji:
1. tradycyjne dane przestrzenne (MPZP, mapy zalewowe, mapy inwestycji komunikacyjnych),
2. informacje o wolumenie ruchu na podstawie danych telekomunikacyjnych (dane behawioralne),
3. dane o klientach i nie-klientach, np. z social mediów i kart lojalnościowych,
4. dane powstałe dzięki zaawansowanym analizom i Artificial Intelligence,
5. informacje posiadane i gromadzone przez firmy.
– Potęgą nowoczesnych technologii GIS jest połączenie wszystkich źródeł danych, których zrozumienie staje się kluczem do rozwoju biznesu w erze omnichannel – podsumowuje Weronika Kuna.
3. Nowe technologie w dwóch wymiarach – w pionie (across organization) i poziomie (across sector)
Dzięki wykorzystaniu systemów GIS możliwe jest usprawnienie pracy w pionie, tj. w obszarze poszczególnych zespołów w organizacji zaangażowanych w proces wyboru lokalizacji lub rozwoju punktów click and collect:
1. Poszukiwanie lokalizacji, dzięki dostępowi do kompletnych informacji w połączeniu z możliwością zbierania danych w terenie.
2. Tworzenie shortlist’y, gdzie doświadczenie i wyczucie zostają podparte jednolitymi danymi.
3. Praca analityków, których zadaniem jest zgłębienie danych i (na podstawie modeli) szacowanie wyników sprzedaży i stóp zwrotu z inwestycji.
4. Raport będący kompletną, interaktywną mapą integrującą dane z etapów poprzedzających.
Zmiany następują także w poziomie, kiedy poszczególni uczestnicy rynku (landlord i tenant) korzystają z systemów GIS w procesach inwestycyjnych. Obie strony analizują rynek w oparciu o te same narzędzia i różne zestawy danych, co daje im możliwość rozpoznania potencjału lokalizacji, a rozmowy dotyczące najmu sprowadzone zostają do poziomu merytoryki opartej o przedstawienie przez obie strony wniosków z analiz.
– W przeciągu kilku najbliższych lat można się spodziewać sytuacji, w której najemcy będą wymagali precyzyjnych modeli 3D budynków, aby móc dokładnie poznać miejsce, do którego mają się przenieść. Wirtualny model budynku stanie się idealnym narzędziem marketingowym i sprzedażowym – dodaje Pierre Couderq, gość specjalny Business Summit i założyciel firmy doradczej Couderq & Partners.
4. Nowe technologie wzmacniają wyczucie i doświadczenie w biznesie
Przykład marki Verona (Biżuteria YES) przekonuje, że nowa technologia uzupełnia dotychczas zdobyte wieloletnie doświadczenie i wyczucie ekspertów ekspansji. Te dwa elementy będą się więc przenikać, dając pełną informację o rynku. – Jesteśmy świadkami ewolucji (nie rewolucji) w wykorzystaniu technologii, a proces inwestycyjny zawsze wymaga wyczucia i czasu, można go jednak usprawnić właściwie przygotowując, analizując i prezentując dane – mówi Jarosław Lipiński z TK Development. Przedstawiciele obu firm zwracają uwagę, że nowe technologie, wzbogacone kluczowymi informacjami, dają przewagę w rozmowach z zarządem i inwestorami. Dzięki zwiększającej się zasobności i dokładności danych publikowanych w Internecie przez np. urzędy miast, systemy GIS pomagają zredukować liczbę wizyt na miejscu do koniecznego minimum.