Lokalne Stowarzyszenia Geodezyjne, Geodezyjna Izba Gospodarcza, Polska Geodezja Komercyjna, Polskie Towarzystwo Geodezyjne oraz Ogólnopolski Związek Zawodowy Geodetów rekomendują władzom podjęcie działań w sprawie realizacji następujących postulatów:
1. Pilne wprowadzenie w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne zmian przepisów zawartych w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z uproszczeniem procesu inwestycyjno-budowlanego [tzw. ustawie inwestycyjnej – red.] z doprecyzowaniem przepisów określających zakres weryfikacji zbiorów danych lub innych materiałów stanowiących wyniki prac geodezyjnych oraz zasad ustalania opłat za udostępnianie materiałów zasobu w związku ze zgłoszeniem prac geodezyjnych.
2. Pilne znowelizowanie rozporządzenia w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego.
3. Zmianę ustawy o księgach wieczystych i hipotece w zakresie umożliwienia geodetom uprawnionym (podobnie jak notariuszom) przeglądania akt ksiąg wieczystych.
4. Powołanie komisji kodyfikacyjnej do opracowania nowej ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne z uwagi na konieczność zmian systemowych w obszarze geodezji i kartografii w szczególności w zakresie:
a) stworzenia zhierarchizowanej struktury administracji geodezyjnej i kartograficznej, z rozważeniem możliwości wyodrębnienia jej jako administracji niezespolonej,
b) powołania Samorządu Zawodowego Geodetów,
c) zdefiniowania zawodu geodety z określeniem zakresu odpowiedzialności za wyniki swojej pracy, a także z rozważeniem możliwości i konieczności powołania instytucji „mierniczego przysięgłego”,
d) likwidacji instytucji weryfikacji i zastąpienia jej pełną odpowiedzialnością zawodową i cywilną geodety uprawnionego (mierniczego przysięgłego) za sporządzone dokumenty,
e) zlikwidowania decyzji i trybu administracyjnego przy rozgraniczaniu nieruchomości i podziałach nieruchomości,
f) poprawy jakości, wiarygodności i aktualności danych ewidencyjnych w szczególności dotyczących granic, aby docelowo dane te można było objąć rękojmią wiarygodności,
g) rozważenia możliwości utworzenia instytucji katastru wzorowanej na rozwiązaniach stosowanych w krajach europejskich,
h) znacznego ograniczenia zakresu danych gromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym (w szczególności obiektów i atrybutów w bazach EGiB, BDOT500, GESUT) do niezbędnego minimum wynikającego z potrzeb społecznych i gospodarczych państwa z uwzględnieniem możliwości finansowych i proceduralnych pozyskiwania, aktualizowania i utrzymywania wysokiej jakości, wiarygodności i aktualności rejestrów publicznych.
Przypomnijmy, że podczas Kongresu przedstawiciele wymienionych wyżej organizacji podpisali list intencyjny w sprawie utworzenia „jednej wspólnej organizacji lub Federacji Organizacji Geodezyjnych mających na celu wspólną reprezentację środowiska”.