Przypomnijmy, że pierwszą wersję wytycznych GUGiK opublikował 31 grudnia 2020 roku z prośbą o przedstawienie uwag do zaproponowanej treści tych dokumentów. W opracowaniu zwrócono uwagę na istotne elementy potrzebne do sprawnego przeprowadzenia modernizacji EGiB. Szczególnie dotyczy to starannego przygotowania projektu, który będzie uwzględniał szczegółowe informacje o dotychczasowym sposobie prowadzenia ewidencji gruntów i budynków, jakości materiałów źródłowych, a także zakresie prac do wykonania. Zwrócono również uwagę na potrzebę zaangażowania w prace modernizacyjne powiatowej służby geodezyjnej, szczególnie w zakresie: • ustalenia zasad współpracy z wykonawcą modernizacji, • działaniach informacyjnych skierowanych do właścicieli nieruchomości, • zaangażowania w proces przygotowania projektu modernizacji i bieżącą kontrolę wykonywanych prac.
Wpływ na pierwszą zaktualizowaną wersję dokumentów miały uwagi, które wpłynęły od wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego (dolnośląskiego, małopolskiego, podkarpackiego i pomorskiego) oraz geodety województwa wielkopolskiego. Od tego czasu do GUGiK dotarły kolejne uwagi od wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego (wielkopolskiego, lubelskiego, podlaskiego, kujawsko-pomorski, śląskiego i zachodniopomorskiego), geodety województwa dolnośląskiego oraz organizacji geodezyjnych (Geodezyjnej Izby Gospodarczej i Polskiej Geodezji Komercyjnej), a także kilka uwag z powiatów, które miały wpływ na najnowszą wersję dokumentów.
Zaktualizowane wersje dokumentów
„Wytyczne do przygotowania projektu modernizacji ewidencji gruntów i budynków i jej wykonania” oraz
„Przykładowy projekt modernizacji” dostępne są na stronie internetowej GUGiK w zakładce
Urząd/Sprawozdania i zestawienia.
Ze względu na charakter niektórych przesłanych uwag GUGiK zwraca uwagę, że projekt modernizacji ma charakter przykładowy i w pewnym zakresie będzie wymagał uzupełnienia.
Wytyczne zostały opracowane w Departamencie Informacji o Nieruchomościach GUGiK na podstawie doświadczeń z dotychczas realizowanych projektów. Urząd nadal zachęca przy tym do kierowania uwag do przedstawionych dokumentów (na ręce dyrektora Departamentu Informacji o Nieruchomościach Rafała Władzińskiego).