1 marca 2009 r. wchodzi w życie nowa ustawa o zamówieniach publicznych na dostawy towarów, wykonanie prac i świadczenie usług na potrzeby państwa lub władz miejskich Federacji Rosyjskiej, w znacznym stopniu zmieniająca zasady udzielania tych zamówień.
Zgodnie z nowymi regulacjami m.in. podwyższono wymagania dotyczące kwalifikacji członków komisji udzielającej zamówienia, przewidziano możliwość obniżenia wartości umowy pomiędzy wykonawcą a zamawiającym za zgodą stron i bez zmiany innych warunków kontraktu. Ustalono, że wyjściową (maksymalną) cenę zamówienia u małych przedsiębiorstw ustala rząd Rosji (wcześniej określała ją sama ustawa – w przypadku robót wynosiła ona 3, a usług – 4 mln rubli). Uściślono formalności związane z ubieganiem się o udział w konkursie lub przetargu na zamówienia publiczne. Znacznie zwiększono też zakres przypadków, w których dopuszcza się udzielenie zamówień jednemu wykonawcy (dotyczy to np. dostaw na potrzeby organizowania igrzysk olimpijskich).
W ustawie wprowadzono zapisy dodatkowo chroniące rosyjskich producentów. Przewidziano np., że decyzją rządu rosyjskiego mogą zostać wprowadzone szczególne warunki dopuszczania zagranicznych towarów do zamówień także wówczas, gdy rosyjskie towary, prace i usługi są uznawane za priorytetowe. Ponadto jeśli w dokumentacji składanej w postępowaniu przetargowym umieszczono zagraniczny znak towarowy, to należy w niej umieścić także logo analogicznego towaru produkcji rosyjskiej.
W sposób istotny zmienia się procedura udzielania zamówienia poprzez otwarty przetarg w formie elektronicznej. W szczególności określono warunki udziału w nich podmiotów, które mogą się zarejestrować jako operatorzy platform cyfrowych, i ustalono procedurę akredytacji uczestników (na trzy lata).